[origo.hu 10.01.23.] Az origo.hu a pártok választási felkészülését elemezte.
December 15-én a Fidesz székházába látogatott
Francois de la Brosse, Nicolas Sarkozy francia elnök kommunikációs tanácsadója. A francia tanácsadó többek között
Nyitrai Zsolttal, a FIDESZ operatív igazgatójával, illetve
Gyürk Andrással, a párt kampányfőnökével találkozott. Nyitrai és Gyürk jelen volt azon a december eleji előadáson is, amelyet 2008-as Obama-kampány irányítója,
David Plouffe tartott. A nyilvános rendezvény után a fideszes politikusok személyesen is elbeszélgettek a világ jelenleg talán legismertebb kampánytanácsadójával (az elődásról
itt olvashat bővebben).
Kis összegű felajánlások
Plouffe az Obama-kampányból - amelyre időközben ráragadt a történelmi jelző - a kiterjedt önkénteshálózatot és az internetre alapozó kampánytechnikákat emelte ki. Obamáék többek között az adománygyűjtésre is mesterien használták az internetet, a nagy összeget adományozó támogatók helyett a kevésbé tehetős amerikai választók kis összegű felajánlásaiból gyűjtöttek össze rekordösszeget.
A FIDESZ a jelek szerint megfogadta Plouffe tanácsait. A párt januárban több százezer embernek küldött ki levelet, melyben arra buzdította őket, jelentkezzenek önkéntesnek, de levélhez csatoltak egy csekket is, amelyen tetszés szerinti összeggel támogathatja a FIDESZ-t, aki akarja.
Nyitrai az [origo]-nak azt mondta: eddig többnyire a kisebb összegű pár száz, illetve a pár ezer forintos felajánlások érkeztek. Azt nem tudta megmondani, eddig hányan küldték vissza a támogató csekket, és azt sem, hogy mennyi pénz érkezett a FIDESZ számlájára.
Az összeg valószínűleg több millió forint, a FIDESZ ugyanis azt állította, hogy ebből fedezték a múlt héten indított önkénteseket toborzó országosóriásplakát-akciójukat. Nyitrai szerint a kis összegű felajánlások mellett nagyobb összegű adományokat is kapnak. Sőt olyan "szerencselovagok" is felbukkannak a párt körül, akik adományozással próbálnak hasznot húzni a párt várható választási sikeréből. Utóbbiakat megpróbálják kiszűrni - mondta Nyitrai, aki a támogatókról több részletet nem kívánt elárulni.
Nem kell adomány az MSZP-nek
Az MSZP az akció miatt támadta a FIDESZ-t. Többek között azt kérték számon a FIDESZ-en, hogy hogyan szerezte meg a választók címlistáját.
Az MSZP szóvivője arról nem akart részleteket elárulni az [origo]-nak, hogy a szocialisták milyen technikákat alkalmaznak majd a kampány alatt a pénzgyűjtéshez.
Nyakó István, az MSZP szóvivője az [origo]-nak azt állította: semmilyen akciót nem szerveznek az adománygyűjtésre, a kampány költségeit fedezni tudják az állami támogatásokból és a befizetett tagdíjakból. A szóvivő szerint ezekből a forrásokból fedezni tudják azt a 386 milliót, amelyet a törvény szerint elvileg kampányra fordíthat egy párt.
Szerény kampányra készülhet az MSZP, ha valóban csak ezekből a bevételekből kampányol. A párt 2007-es és (tavaly áprilisban leadott) 2008-es
pénzügyi beszámolója szerint ugyanis két év alatt a tagdíjbevételekből 115 millió forintot gyűjtöttek. A párt pénzügyi mérlege 2007-ben pozitív volt, 2,3 milliárdos bevétel mellett 1,9 milliárd kiadásuk volt. 2008-ban azonban rossz pénzügyi évet zártak a szocialisták, abban az évben 1,4 milliárd bevételre jutott 2,1 milliárd kiadás. Az ezt megelőző két évben, 2005-2006-ban sem halmozott fel tartalékokat az MSZP
beszámolói alapján.
A választási eljárásról szóló 1997-es törvény szerint minden párt egymillió forintot költhet minden egyes jelöltjének népszerűsítésére. A szabályt azonban a pártok többsége feltételezhetően nem tartja be. A Transparency International nevű civil szervezet becslései szerint 2006-ban a pártok összesen 7,3 milliárd forintot költötték kampányra. Gyurcsány Ferenc korábbi kormányfő tavaly januárban nyíltan kijelentette, hogy a kampányfinanszírozás hazugságokra épül. Gyurcsány szerint valamennyi párt lényegesen többet költ, mint amennyiről beszámol.
Bizonytalan az SZDSZ-es pénz
Herényi Károly, az MDF elnökhelyettese az [origo]-nak azt mondta: az OTP-nél vezetett számlájukra ők is várják támogatóik adományait. Herényi azt mondta, a párt honlapján adnak majd információt arról, hogyan lehet pénzt utalni erre a számlára. Az MDF az idei választáson szövetséget kötne az SZDSZ-szel, és bár ennek részletei még nem dőltek el, az együttműködés egyre valószínűbbnek tűnik. Több, az SZDSZ korábbi vezetéséhez tartozó politikus azt mondta az [origo]-nak, az MDF-nek azért éri meg szövetségre lépni az SZDSZ-szel, mert a szabad demokraták hozhatják egykori pénzügyi támogatóikat is. Herényi erről annyit mondott: egyelőre kiszámíthatatlan, hogy hozhat-e anyagi támogatókat az együttműködés.
Nem árult el sok részletet a támogatóiról a Jobbik sem.
Dúró Dóra szóvivő szerint inkább a párttagok tagdíjára és az ezen felüli felajánlásaikra számítanak. A tagdíjakból a Jobbiknak nincs sok bevétele. A párt szerdán nyilvánosságra hozott pénzügyi beszámolói szerint az elmúlt évek öt évben pár ezer forintos bevétele származott ebből. 2008-ban a korábbi évekhez képest kiugróan nagy összeget fizettek be a tagok a pártnak, de ez is csak 57 ezer forint volt. A szóvivő szerint pénzadomány mellett a párttagok és szimpatizánsok olyan természetbeni juttatásokkal segítik a pártot, mint például a fuvarozás, a nyomdai szolgáltatások biztosítása. Dúró arra a kérdésünkre nem tudott válaszolni, hogy az idei kampányra eddig mennyi pénzt szedtek össze.