Vissza a nyitóoldalra Vissza a nyitóoldalra Vissza a nyitóoldalra







   2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002



Átláthatóvá válhat a számhordozás

[Magyar Hírlap 08.11.19.] Heteken belül, akár még idén módosíthatja a parlament a mobiltelefonok számhordozhatósága miatt egyre átláthatatlanabb díjszámítás szabályozását.

A negyedik mobilszolgáltató jövő évi megjelenése ugyanis nem járhat azzal a veszéllyel, hogy a nagy számú, szolgáltatót váltó ügyfél miatt további milliárdokkal nőjön az ügyfelek már ma sem kalkulálható plusz kiadása - állítja a Fidesz Informatikai és Telekommunikációs Munkacsoportjának vezetője.

Nyitrai Zsolt szerint megérett rá az idő, hogy megváltoztassák a vonatkozó törvényt. A számhordozási jogukkal élők egyre gyarapodó, több százezres tábora miatt ugyanis mind átláthatatlanabb a szolgáltatók tarifarendszere. Az egyik szolgáltatótól a másikhoz átvitt hívószámok hovatartozását ugyanis nem jelöli semmi, így az ilyen számokat tárcsázók előtt rejtve marad a várható beszélgetések díjbesorolása. A mobilcégek ugyan fenntartanak egy hívószámot azoknak, akik tájékozódni szeretnéknek egy-egy telefonszámról, ám ez a megoldás egy több mint tízmilliós mobilpiacon piacidegen - véli a fideszes szakpolitikus.

Nyitrai azt mondja, sok bejelentést kapott a Fidesz civil szervezetektől és állampolgároktól a számhordozhatóság miatti többletköltségek miatt. Arra panaszkodnak az emberek: egyre több az "elvándorolt" mobilszám, ám ez csak a hóvégi telefonszámlából derül ki egyértelműen. Jelenleg ugyanis semmi nem figyelmezteti az ügyfeleket, hogy egy másik hálózat díjszabása szerint kell fizetni egyes hívásokért. Az sem derül ki, csak a számlából, hogy a szolgáltatók által nyújtott díjkedvezmények érvényesek-e egy adott telefonhívásnál. Ez a helyzet sok százezer "átvitt" telefonszám esetében havonta milliárdos, előre nem kalkulálható többletköltséget jelenthet.

Nyitrai szerint a szolgáltatóknak egyértelműen jelezniük kell, melyik számnál kell tarifaeltérésre számítani. Ennek azonban csak akkor van értelme, ha a készüléktulajdonosoknak nem kell örökösen kutatniuk a kakukktojás telefonszámok után, és a szolgáltatók automatikusan tájékoztatják az ügyfeleket a hívások megkezdése előtt. Nyitrai Zsolt és Koszorús László fideszes fogyasztóvédelmi szakpolitikus már egyeztetett a három magyarországi mobilszolgáltatóval, amelyek ígéretet tettek a megoldásra. A képviselők elképzelhetőnek tartják, hogy még az idén változtatni lehet a jelenlegi jogi szabályozáson.

A három mobilszolgáltató álláspontja egyébként nem teljesen egységes ebben a kérdésben, abban azonban nagy az egyetértés, hogy senki nem tudja pontosan, eddig hányan kérték a hívószámuk átvitelét másik szolgáltatóhoz. Akadt olyan illetékes, aki érdeklődésünkre eleve kétségbe vonta a probléma létjogosultságát, azt állítván: egyáltalán nem foglalkoznak az emberek a számhordozhatóság pénzügyi következményeivel.

Az ügyféltájékoztatás módjáról is megoszlanak a vélemények. Míg az egyik mobilszolgáltató elismerte, hogy van megfelelő technikai megoldás és néhány országban ma is sípolással jelzik, ha valaki szolgáltatót váltott hívószámot tárcsáz, addig mások szerint a "pittyegő figyelmeztetés" felesleges, mert sokak számára zavaró.

Állítólag az összforgalomban lévő tarifák alapján mindig ugyanannyiba kerül egy-egy hívás, bármelyik hálózaton is beszél valaki. Vagyis teljesen mindegy, hogy valaki Vodafone-, T-Mobile- vagy Pannon-előfizető, hívás esetén ugyanannyit fizet, a díjkedvezmények pedig csak adhatók, így nem részei a tarifának - mondták érdeklődésünkre. A cégek szerint a számhordozás miatti többletköltségek csak nagyon keveseket érintenek (szerintük ezt jelzi a fogyasztói panaszok hiánya), sőt a szolgáltatót váltó előfizetők 70-80 százaléka állítólag még kevesebbet is fizet, mint korábban. De a számhordozhatósággal nemcsak a távozó ügyfelek profitálnak, hanem a maradók is - állítják a többletköltségekről szóló panaszt fenntartással kezelő mobilcégek -, mert a távozás lehetősége árversenyre ösztönzi a szolgáltatókat.