Vissza a nyitóoldalra Vissza a nyitóoldalra Vissza a nyitóoldalra







   2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002



Könnyen sokat fizethetünk

[Magyar Hírlap 08.09.19.]
Havonta súlyos milliárdokat bukhatnak a mobiltelefon-tulajdonosok amiatt, hogy átláthatatlanok az előfizetői díjcsomagok.

Különösen a telefonszám-hordozhatóság lehetőségével élő, szolgáltatót váltók anonimitása aggályos fogyasztóvédelmi szempontból.
Ma senki nem tudja, hogy egy-egy hívószám ténylegesen melyik szolgáltatóhoz tartozik, külön nem jelzi semmi, így a hozzájuk befutó telefonhívások várható költségei sem kalkulálhatók, ezért azok a mobiltársaságok extraprofitját növelik.
Olyan jól sikerült a telefonszám-hordozhatóság megvalósítása Magyarországon, hogy immár sok százezren éltek az akadály nélküli szolgáltatóváltás lehetőségével.
Koszorús László fideszes fogyasztóvédelmi szakpolitikus szerint pártja kezdettől fogva támogatta ennek megvalósulását, mert az volt a cél, hogy a telekommunikációs szolgáltatások rugalmasan igazodjanak a piac igényeihez.
Ugyanakkor egyre inkább fény derül torzulásokra, ezért mielőbb meg kell vizsgálni, hogy milyen előre nem látható plusz költségeket von maga után a számhordozhatóság az előfizetők számára.
Különösen aggályos, hogy az embereket semmi nem tájékoztatja arról: melyik telefonszámot vitték át másik szolgáltatóhoz, melyik szám nem az, aminek látszik - ami értelemszerűen az adott számot más szolgáltatói körből hívók számára előre nem kalkulálható plusz kiadást jelenthet.
"Ma már annyiféle telefonelőfizetési csomag közül választhatunk, hogy a piac áttekinthetetlen a hétköznapi ember számára. Talán érthető, hogy a legtöbb tudatosan félrevezető reklámot is a mobilszolgáltatók házatáján találta a Gazdasági Versenyhivatal" - érvelt a szakpolitikus, rámutatva a legjellemzőbb problémára: egyes tarifacsomagok reklámjában a szolgáltatók hálózaton belüli ingyen hívásokról beszélnek, de az nem teszik hozzá, hogy egy ilyen szolgáltatás alapdíja havonta sok ezer forint.
A hűségnyilatkozatoktól kezdve a nehezen értelmezhető szerződésekig számos esetben kihasználják az emberek jóhiszeműségét - jellemezte a kialakult helyzetet Koszorús -, s ez a pénzügyileg átláthatatlan számhordozásnál is felmerülhet.
A probléma sokkal nagyobb lehet, mint amekkorának látszik - jelentette ki
Nyitrai Zsolt. A Fidesz informatikai és telekommunikációs munkacsoportjának vezetője szerint a számhordozhatóságnál egyetlen ponton sérülhet a fogyasztói érdek: amikor egyik hálózatból a másikba kell telefonálni, de nem derül ki a számhordozás következtében, hogy a hívott 20-as, 30-as vagy 70-es előhívó-szám valóban az eredeti szolgáltatókhoz tartozik-e.
"Ha csere történt, arra mindenképpen fel kellene hívni a telefonálók figyelmét, hiszen óriási eltérések vannak tarifák és tarifacsomagok között szolgáltatónként, ami a havi előfizetési számlákat súlyos ezrekkel növelheti."
Mai ülésén egyébként ezzel a kérdéskörrel foglalkozik a Fidesz informatikai és telekommunikációs munkacsoportja. Szakértők bevonásával szeretnék elérni, hogy teljesen átlátható legyen a telefonálók számára, mikor melyik hálózatba indítják a telefonhívásokat. A tízmilliós Magyarországon legalább 10,2 millió aktív mobiltelefon SIM-kártya van üzemben a néhány millió vezetékes telefonállomás mellett.
A legelterjedtebb szolgáltatás a távközés, ezért elvileg a teljes népességet érinti a tarifacsomagok terén megmutatkozó rendezetlen állapot.
A szolgáltatók évek óta elhanyagolják az előfizetők tényszerű tájékoztatását, sokszor nem világos, hogy az alapdíjakban milyen költségeket számolnak el. Ugyanígy nem tisztázott, mikor, kinek és mennyit kell fizetnie, ha másik hálózatba telefonálunk, vagy ha "átvitt" telefonszámot tárcsázunk, milyen plusz költségekkel kell számolnunk.