|
Ismét súlyos hiba az Ügyfélkapu rendszerében
[@ 09.02.09.] A Fidesz lemondásra szólítja fel Kiss Pétert és Baja Ferencet az Ügyfélkapu sorozatos és súlyos hibái miatt.
A közelmúltban leállt az OEP informatikai rendszere. A hírek szerint ennek egy programhiba volt az oka, ami miatt a biztosítási jogviszony hiányát jelezte az említett rendszer. Ez sok embert érintett, többségükben nyugdíjasokat, akik többek között nem tudták a gyógyszereiket kiváltani. Ez több mint egy napig tartott, nem beszélve arról, hogy az OEP illetékese szerint milliós nagyságrendben sérültek meg adatok, ami több százezer embert érint.
Azonban nemcsak az OEP rendszere mondott csődöt. A központi elektronikus szolgáltató rendszer, az Ügyfélkapu is meghibásodott, azaz nem bírta a január 20-ig esedékes, hétféle adó bevallásához kötődő rohamot. Ez azt jelenti, hogy a központi rendszer nem bírta a csúcsterhelést már most, amikor még nincs is bevezetve a mindenkire kiterjedő elektronikus azonosító kártya, azaz még messze nem minden természetes és jogi személy használja adóbevalláshoz a rendszert.
Az eset tanulságait kutatva a Magyar Országgyűlésben Kiss Pétert interpelláltam a Központi Rendszer biztonságos működésével kapcsolatban.
Nem sokkal az eset után, a mostani hétvégén újabb súlyos hiba történt. A Kormányzati Portál elektronikus adóbevallási rendszerét használók azt tapasztalták, hogy más személyek és cégek adatai nyílnak meg előttük: személyes és cégadatok, adótitkok.
A számítógépes rendszer most nem volt túlterhelt, mint a múlt alkalommal. Kiderült tehát, hogy más típusú hibái is vannak az Ügyfélkapunak.
Úgy tűnik, hogy a központi, a MEH által felügyelt informatikai rendszerek működése teljesen megbízhatatlan.
A Fidesz fontosnak tartja a központi informatikai rendszereket, azok biztonságos és folyamatos működését. A közbizalom a sorozatos hibák után azonban megrendülni látszik.
Hogyan bízzanak ezek után az állampolgárok a még be sem vezetett, elektronikus azonosításon nyugvó, elektronikus kormányzati szolgáltatásokban, amikor a rendszerek a mostani, a későbbiekhez képest nagyságrendekkel alacsonyabb forgalmat sem bírják kezelni? Hogyan lehet ezek után majd az Országgyűlés előtt fekvő, az elektronikus közszolgáltatásokról szóló törvényjavaslatban kötelezően, később majd kizárólagosan előírni bárkinek is azt, hogy ilyen minőségű szolgáltatásokra bízza cége működését vagy egyenesen az életét? Nem is beszélve a szintén napirenden szereplő Nemzeti Digitális Közmű kérdéséről.
Amíg a központi alapszolgáltatások nem működnek biztonságosan és folyamatosan, addig ezek a témák mind nem időszerűek. Először a meglévő infrastruktúrát kell működővé tenni, majd biztonságosan működtetni.
A mai napon a Fidesz az Adatvédelmi Biztos Hivatalához fordul az Ügyfélkapunál tapasztalt adatvédelmi anomáliák miatt.
Az infokommunikáció állami kezelése, benne az államigazgatási informatika kérdéskörével mintegy hat év kihagyás után az elmúlt időben került ismét egy kézbe a Miniszterelnöki Hivatal irányítása alá.
Az infokommunikációért felelős kormánybiztos, illetve az irányítása alatt álló, infokommunikációért és e-közigazgatásért felelős szakállamtitkárság felelősségi köre ki kell, hogy terjedjen minden elektronikus kormányzati rendszerre.
Az Ügyfélkapu sorozatos és súlyos hibáiért vállalni kell a politikai felelősséget, ezért a Fidesz lemondásra szólítja fel Baja Ferenc, informatikai kormánybiztost és Kiss Péter kancelláriaminisztert.
Nyitrai Zsolt
Vezető
Informatikai és Telekommunikációs Munkacsoport
Fidesz - Magyar Polgári Szövetség
Budapest, 2009. február 9.
|
|