Vissza a nyitóoldalra Vissza a nyitóoldalra Vissza a nyitóoldalra







   2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002



Gerillamarketinget vet be a Fidesz

[FigyelőNet@ 07.05.22.] A Fidesz kongresszusán valamennyi szimpatizáns viselt a párt által gyártott termékeket: sapkát, pólót, tollat, telefontartót. Nem véletlen: Orbánéké az egyetlen párt, ahol kampányon kívül is gyártatnak és árusítanak fideszes termékeket.A FigyelőNet szakértője szerint az elgondolás nem rossz: ezek a tárgyak összetartást fejeznek ki, pénzbevételt hozhatnak, ráadásul az ingyenmarketing legjobb eszközei.


Kampányidőszakban a politikai megmozdulások iránt érdeklődő választópolgárok hónapokra el vannak látva a pártok logóival díszített tollakkal, sapkákkal, pólókkal, zászlókkal, lufikkal. A 2006-os kampány után például sok MSZP-s fiatal hallgatta nosztalgiával a párt által kiadott CD-t, az MDF-esek fehér kezet ábrázoló matricát hordtak a táskájukon, a liberális háztartásokban pedig "Több SZDSZ - Több hűtőmágnes" feliratú lapka díszítette a frizsidert.



A Fidesznek saját áruháza van

Ezek a cikkek azóta a feledésbe merültek, a Fidesz szimpatizánsai azonban továbbra is hordhatják a tavaly megszokott nemzetiszín és narancssárga gumikarkötőket, és Fidesz-logós jegyzetfüzetbe, fideszes tollal jegyezhetik fel a gázóraállást. Orbán Viktor pártja ugyanis az egyetlen, amely a kampányidőszakon kívül sem feledkezik el szavazóiról, és internetes áruházán keresztül bárki bármikor vásárolhat a párt jelvényével ellátott árut. Az érdeklődők minden korosztálynak találhatnak személyes ajándéknak valót: a plüssből készült mackótól a karórán és a malacperselyen át a polártakaróig minden kapható fideszes kivitelben.

A Fidesz operatív igazgatója, Dr. Nyitrai Zsolt a FigyelőNetnek elmondta, nem új dolog, hogy a Fidesz egy "brandingelt termék" lett, igaz, a magyar pártok közül ők az elsők, akik ezt bevezették. "A 2002-es választások után megjelentek a párt rajongói által fabrikált dolgok, amelyek bár jó szándékkal készültek, de nem mindig sikerültek a legjobban. Ezért gondoltuk úgy, hogy jobb központilag kézbe venni a dolgot. Körülbelül háromnegyed éve indítottuk be a webáruházat, de a szimpatizánsaink a vidéki irodáinkban és a Polgárok Házában levő vitrinekből is megvásárolhatják a Fidesz termékeit" - mondta Nyitrai Zsolt. Hangsúlyozta, a tárgyak kiválasztásánál két fő szempontot vettek figyelembe: a Fidesz fő jelképei láthatóak legyenek rajta és praktikus, jó használati tárgy legyen. Az operatív igazgató ebben a körben például a kulcstartóra helyezett bevásárlókocsi-érméket nevezte meg. Hangsúlyozta: a tárgyak fontos célja, hogy erősítsék a csoporthoz tartozás érzését.

Nem a profitszerzés a cél

Nyitrai Zsolt elmondta, a termékek árusításával nem profitszerzés a céljuk, a termékeket nagyjából beszerzési áron értékesítik. Így kerülhet a fentebb már említett plüssmackó Fidesz-pólóban 2500 forintba, egy kitűző 490-be, a fémdoboz tolltartó pedig 1250 forintot kóstál. A narancssárga karóra 9900 forintba kerül a webáruházban, a négyrészes borosgazdaszett pedig 4950 forint. A Fidesz politikusa lapunk kérdésére elmondta, a termékek iránt van érdeklődés, napi rendszerességgel érkeznek rendelések. Bár pontos számadatokat nem tudott mondani, de a baseballsapka, a póló és a maci a legkelendőbb áru.

Bevétel és gerillamarketing

A FigyelőNet által megkeresett reklámszakember szerint ez az igazi "bazári marketing": jól mutat a képernyőn, sőt lélektani hatással bír, hogy egy egész tömeg viseli ugyanazt a pólót, sapkát. "Ráadásul komoly üzleti bevételt is jelenthet, ha jól csinálják, és persze van egy társadalmi kultúrája. Úgy vélem, errefelé tartunk" - véli Babocsay Ádám. A szakember szerint ha van értéke egy márkának, azaz van egy mögöttes tartalom, ezek a tárgyak segíthetik az azonosulást. "Az ilyen tárgyak gyártása egyébként a legjobb gerillamarketing, hiszen a párt szimpatizánsait reklámfelületté teszik, méghozzá úgy, hogy az emberek maguk választották ezt, a pártnak pedig semmibe se kerül. Ezért is fontos, hogy az eladandó tárgyak olyanok, amelyeket hordani lehet, látszik" - mondta Babocsay Ádám. Hozzátette: az Egyesült Államokban óriási iparág épült már ki ezzel kapcsolatban, és Magyarország is ebbe az irányba halad.

A többi párt csak kampányban gyárt

A FigyelőNet megkérdezte a többi parlamenti pártot is, hogy terveznek-e hasonló pártáruházat, ezen azonban egyelőre senki sem gondolkozik. Lapunk az MDF-től, az SZDSZ-től és az MSZP-től is azt a tájékoztatást kapta, hogy csak kampányok időszakára gyártatnak ilyen ajándéktárgyakat, amelyeket ingyen osztogatnak a szimpatizánsoknak. Ha ezekből marad, kérésre bárkinek szívesen küldenek vagy odaadják a termékeket, ám szervezetten nem terjesztik ezeket.